Trafiekcijfers juli 2019
Vergelijking tussen de periode Jul 2018 en 2019
2018 |
2019 |
Verschil |
|
Commercieel: |
479 |
453 |
-5,4% |
2018 |
2019 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
2.893 |
2.549 |
-11,9% |
Passagiers: |
59.827 |
61.520 |
+2,8% |
Vracht: |
1.835 |
1.357 |
-26% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Jul 2018 en 2019
2018 |
2019 |
Verschil |
|
Commercieel: |
2.239 |
2.220 |
-0,8% |
2018 |
2019 |
Verschil |
|
Bewegingen: |
14.448 |
14.593 |
+0,7% |
Passagiers: |
227.532 |
254.089 |
+14,8% |
Vracht: |
14.288 |
13.191 |
-5% |
Commentaar:
GEEN SPECTACULAIRE CIJFERS
Het aantal vervoerde passagiers steeg in juli met 2,8%, wat zo'n 1.700 eenheden betekent.
De verhoogde vluchtfrequenties op een aantal bestemmingen, zoals b.v. Malaga en Corfu, alsook de verhoogde zetelcapaciteit (bijna alle vluchten met B737-800 = 189 zetels i.pl.v. de E190 = 112 zetels) resulteerde in de matige verhoging.
Hiermee werd het verdwijnen van de verbinding op Nice slechts gedeeltelijk gecompenseerd.
We stelden tevens een ondermaatse bezetting op tal van vluchten vast.
Het fenomeen lijkt zich ook op andere luchthavens voor te doen, wat wellicht aan de sterke concurrentie en overcapaciteit te wijten is.
Ook het opstarten door TUI fly van verbindingen uit Lille naar een aantal bestemmingen die eveneens uit Oostende aangedaan worden, zal niet vreemd zijn aan de overcapaciteit.
Er wordt in dezelfde vijver gevist.
Het valt op dat er deze zomer heel wat minder Zuid-West-Vlamingen en Noord-Fransen via Oostende vliegen.
De vrachtcijfers zijn deze maand een flink pak gedaald (-26%).
Hoofdreden is nog steeds het structureel gebrek aan extra vrachtklanten.
Daarenboven zagen we in juli slechts de normale geregelde dienst van Egyptair Cargo (2 vluchten per week) en 3 Aerotrans Cargo vluchten. (In juli 2018 waren er 4 Aerotrans toestellen alsook diverse chartervluchten van Kalitta Air, Astral Aviation, en Ukraine Air Alliance).
Het wordt nu ongeduldig wachten op de aangekondigde nieuwe trafieken op apron 1, zodat de jaarcijfers nog positief kunnen worden.
Ook het aantal vliegbewegingen bleef aan de matige kant, niettegenstaande de stijgende belangstelling van General Aviation klanten.